april 2024

Ny samarbeidsavtale med kommunen er signert

Det er gledelig å kunne informere at Kulturrådet har signert ny samarbeidsavtale med kommunen. Som bildene viser, var det to glade ledere i Kulturrådet og en glad ordfører, som var skjønt enige om at det er samarbeid og samhold som gir de beste resultater.

Samarbeidsavtalen fremstår i ny drakt, sammenlignet med den forrige. Begge parter har lært litt siden den første avtalen ble signert for to år siden. Den nye avtalen, som også skal gjelde for to år, er tilpasset det handlingsrommet og de rammebetingelsene vi har å operere innenfor.

Avtalen gir oss også bedre grunnlag for å sette oss ned med kommunale instanser og personer og få til noe.

Som lederen for Kulturrådet sa på Kulturtinget: «Vi har en hel fireårsperiode foran oss, med et nytt kommunestyre, ny ordfører, ny utvalgsleder – og altså ny avtale. Hvis vi ikke får til noe sammen i denne fireårsperioden, så får vi det kanskje aldri til. Da er kanskje ikke Kulturrådet liv laga». 

For å sikre at noe skal skje, og at Kulturrådet er liv laga, har vi laget en handlingsplan. Denne ble gjennomgått og godkjent på Kulturtinget.

Vi gjentar den her:

NFKR skal i perioden frem til Kulturtinget 2025
– håndheve samarbeidet med kommunen, i hht. vedtatt samarbeidsavtale
– samarbeide med andre frivillige råd, gjennom fellesbetegnelsen Kulturforum
– delta på utvalgsmøtene i OIK
– arbeide for en økning av størrelsen på støttemidler til frivilligheten
– arbeide for å bidra til bedre vilkår for egnede lokaler for å kunne utøve medlemmenes kulturuttrykk
– arbeide for å (gjen)innføre aktiviteten «ordførers hedring»

I tillegg til dette er det på gang ulike initiativ både fra ordfører, privat utbygger og Idrettsrådet om å få etablert et «Frivillighetens hus».

Kulturrådet vil ta del i disse initiativene.

Vi SKAL får til noe! VI sammen. Kommunen, politikerne og dere flotte kulturaktører og medlemmer i Kulturrådet.

Se samarbeidsavtalen med Nordre Follo kommune

Ønsker du å bidra til ALLEMED-festivalen?

Nordre Follo kommunen og Idrettsrådet samarbeider om å få arrangert ALLEMED-festival høsten 2024. I den forbindelse ønsker de å høre fra aktører og virksomheter som har anledning til å delta i både planlegging og gjennomføring.

ALLEMED-festivalens hensikt og mål: Festivalen er en del av arbeidet for å oppfylle fritidserklæringen: Alle barn har rett til å drive med fritidsaktivitet.

Det er en fin arena for aktiviteter å få markedsført seg, og kanskje bør målet være at også de aktivitetene som til vanlig ikke er like synlige får vist seg frem. Det er mange barn og unge som ikke deltar i fritidsaktivitet fordi de ikke har funnet en aktivitet som passer for dem.

Dato er besluttet å være lørdag 19. oktober, og ønsket er at det skal være aktivitet hele dagen på tre forskjellige områder i kommunen. Tenkte områder for festivalen er Ski Idrettspark, Langhus Idrettspark og Sofiemyr.

Kanskje vil dagen deles opp slik at alle kan delta i tidsrommet 11:00–16:00, og at tidsrommet 16:00–20:00 er tiltenkt spesielt for ungdommen.

Interesse kan meldes til maren.owe@nordrefollo.kommune.no snarest mulig. Hun kan også dele mer informasjon om tanker og ideer som er til drøfting.

Invitasjon til Borgertoget og mulighet for bodplass på 17. mai

Nasjonaldagen nærmer seg, og 17. mai-komiteen inviterer alle lag og foreninger i Nordre Follo til å være med i Borgertoget i Ski på 17. mai:

Vi ønsker dere i Nordre Follo Borgertog 2024!!!!

Nasjonaldagen nærmer seg og vi i 17.mai-komiteen har et brennende ønske om at Borgertoget i Ski skal representere hele kommunen. Mange organisasjoner «falt fra» Borgertoget under korona, så nå vil de gjerne ha med flest mulig i et tog som viser bredden av frivillighet i kommunen vår.

Før har mange organisasjoner, lag og foreninger deltatt: Speideren, fotball, håndball, sykkelklubber, basket, kampsport, sanitetskvinner, svømmeklubber, bunadsgjengen, motor cross, hockeyklubber, Røde Kors, Lions, Kiwanis og mange, mange flere. I år ønsker vi at alle disse og mange flere blir med!

Oppmøte 17. mai: Nordre Follo rådhus i Ski kl. 15.30

I år går ruten om Nordbyveien og ned igjen før det går Jernbaneveien og inn til rådhusplassen igjen.

(Kirkeveien – Nordbyveien – Vilbergveien (inn ved Esso) – ned Gamleveien – Birkelunden – Vestveien – og tilbake til rundkjøring ved Nordbyveien – Jernbaneveien – Åsenveien – Skoleveien – Torgveien – rådhusplassen)

I valg av ruten har vi lagt vekt på universell utforming for god framkommelighet for alle.

Påmelding – innholdende navn, ansvarlig med epost og telefon og ca. antall deltakere – sendes til: kulturoginkludering@nordrefollo.kommune.no. Om dere stiller med motorkjøretøy så si fra om dette.

Ved oppmøte vil dere få tildelt plass i toget.

Vi ser frem til et skikkelig langt og fint tog. 17. mai-komiteen vil kåre det mest originale innslaget og det med flest deltakere – og det vanker en liten premie til vinnerne!! Håper å se flest mulig av dere i toget!

Det er også mulig for lag og foreninger å få bodplass i Ski og Kolbotn sentrum på 17. mai. Søknadsfrist er 3. mai.

I søknaden må det stå:
– leietaker
– kontaktperson med navn og telefonnummer
– hva dere skal selge
– om dere trenger strøm

Søknad kan rettes til post@kolben.no (Kolbotn) eller kulturoginkludering@nordrefollo.kommune.no (Ski).

Hilsen 17.mai-komiteen Nordre Follo 2024